3 min read

Energia verde

Motorină standard: 9.11 astăzi (față de 8.83 în urmă cu o lună)
Benzină standard: 8.54 (față de 7.99 în urmă cu o lună)

Până pleacă lumea în concedii, motorina trece de 10 lei litrul, dacă se menține trendul.

Băieții care se ocupă cu diversiunile în mass-media au găsit imediat explicația: 60% din prețul carburanților înseamnă taxe și impozite datorate statului. Adică, vezi Doamne, să-l strângem de gât pe generalul Ciucă. El ar fi vinovat de creșterea fulminantă a prețului la carburanți.

Aiurea! Taxele și impozitele au fost aceleași și acum o lună. Prețul se joacă din cotația barilului de țiței Brent (circa 123 dolari, ieri) și din evoluția cursului de schimb leu-dolar. Ambele duc la creșterea pe care o vedem.

Dacă în privința cursului de schimb rămânem la mâna lui Isărescu și a mersului economiei, cotația barilului depinde în mare parte de câtă marfă livrează exportatorii. Cât se forează zilnic. Nu același calcul se face în cazul unor state ca SUA sau Rusia. Ei sunt mari exportatori, deci ar trebui să aibă prețuri mici. Mult mai mici.

Ei bine, Joe Biden aruncă vina pe industria petrolieră pentru recordurile negative de la benzinării. ”Exxon a făcut mai mulți bani decât Dumnezeu în acest an”, a declarat președintele în fața unor sindicaliști din Portul Los Angeles.

În 19 state americane, prețul record al unui galon de benzină este de peste 5 dolari (oricum, cu cel puțin 2 lei/litru mai mic decât în Europa, dar considerat ”imens” de americani).

Biden a acuzat, de asemenea, compania petrolieră Exxon, că își cheltuie profiturile pe achiziții de acțiuni, în loc să le folosească pentru a fora și a produce mai mult petrol.

”De ce nu forează? Pentru că fac mai mulți bani dacă nu produc mai mult petrol”, a explicat Biden. Și a spus-o cu destul cinism, luând în considerare că în chiar prima zi de mandat la Casa Albă a anulat proiectul conductei de petrol (ieftin) Keystone XL dintre Canada şi Statele Unite, printr-un decret prezidenţial. Conducta ar fi transportat, zilnic, 830.000 de barili de petrol.

Desigur, marii câștigători sunt miliardarii implicați în afaceri cu energie ”verde” (întâmplător, sponsori principali ai Partidului Democrat). Printre ei, binecunoscutul Bill Gates, cu investiții în mini-centrale nucleare.

Așadar, pisica moartă e pasată cu dezinvoltură dintr-o curte în alta. Joe Biden aruncă întreaga vină pe companiile petroliere; deținătorii de rafinării nu înțeleg de ce Biden cumpără petrol scump din Arabia Saudită, la 120 de dolari barilul; miliardarii din siajul Green Deal fac presiuni pentru menținerea prețurilor la combustibili la niveluri ridicate, în timp ce marii exportatori se conformează cu plăcere (și cu profituri nesimțite); excluderea Rusiei (parțial) de pe piața occidentală vine cu alte presiuni asupra prețului oricum ridicat.

Un lucru e cert. Dacă politicienii ar fi vrut, prețul la pompă ar fi rămas suportabil. Politicieni ca Joe Biden dețin absolut toate pârghiile, inculsiv asupra unor mega-companii ca Exxon. Restul e gargară pentru populime.

Așa că rămâne o singură întebare: cine și de ce are interes ca inflația să continuie să crească, simultan cu scăderea abruptă a nivelului de trai?

Germania refuză să-și pună pe butuci industria auto cu motoare clasice. De remarcat că trecerea la motoare 100% electrice nu doar că e foarte costisitoare, dar ar avea un impact major asupra întregii economii europene. Ca idee, o bună parte din industria auto germană e conectată cu România.

Parlamentul European vrea aplicarea de norme stricte în materie de emisii de dioxid de carbon. Cu alte cuvinte, din 2035 să nu mai fie fabricate maşini cu motoare pe benzină şi motorină. Însă Berlinul nu agrează ideea. Germania și-a manifestat intenţia de a dezvolta combustibili sintetici cu emisii extrem de reduse.

Așadar, Ursula von der Leyen (aka marioneta Casei Albe) vrea să scăpăm repede de dependența de petrol (în special rusesc) și să depindem de baterii. Care baterii sunt produse cu preponderență în China.

Cum ar veni, scăpăm de dracu’ și dăm de tac’su.

Sau poate că strategia de ”apărare” a Statelor Unite, potrivit căreia China ar fi principalul inamic, nu este decât o simplă gogoriță. Și de fapt principalul război rămâne cu Rusia.

Adrian Onciu